Piosenki

Próba zebrania w jednym miejscu wysokiej jakości opracowań; ze szczególnym uwzględnieniem materiałów wcześniej niedostępnych lub rozrzuconych w różnych miejscach Internetu i prywatnych zbiorach.

Mój rynsztok, mieszczańskie porządki mam gdzieś
Te mordy obłudne i puste - pal sześć
Wysyłam pijane toasty na świat
I za tych popijam, co we mnie od lat Paweł Wójcik – Toasty

Astrolog


Sowie źrenice jak czarne księżyce a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
W ognistych pierścieniach wysyłam w mgławice d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
Trwożliwych szelestów mysiego protestu F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
Przed życiem, a b h c cis d dis e f fis g gis
Któremu na imię bezkresny jest przestwór. a E a b F b h Fis h c G c cis Gis cis d A d dis B dis e H e f C f fis Cis fis g D g gis Dis gis
W spazmach i splotach najlichsza istota a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Wypełnia swój los parabolą żywota d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
I gasnąc, przepada wśród świateł miriadów – F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
Maskota a b h c cis d dis e f fis g gis
Potęgi, co Stwórcą nazywa się Ładu. a E a b F b h Fis h c G c cis Gis cis d A d dis B dis e H e f C f fis Cis fis g D g gis Dis gis
Chaos nade mną i chaos pode mną a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Dla wszystkich prócz mnie jest mozaiką tajemną d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
Ukrytych zamiarów, przeznaczeń i czarów, F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
Gdy ciemność a b h c cis d dis e f fis g gis
Pochłania jednako i plebs, i Cezarów. a E a b F b h Fis h c G c cis Gis cis d A d dis B dis e H e f C f fis Cis fis g D g gis Dis gis
Widzę człowieka, jak cały w wypiekach a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Powiada: – Nam mądrym się trzymać z daleka, d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
Bo w czasach przejściowych kto przysiąc gotowy, F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
Co czeka a b h c cis d dis e f fis g gis
Strażników wartości, cnót ponadczasowych? a E a b F b h Fis h c G c cis Gis cis d A d dis B dis e H e f C f fis Cis fis g D g gis Dis gis
Lub słyszę chłystka, co na to się ciska: a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
– My mądrzy wszystkiemu przypatrzmy się z bliska; d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
Wszak w czasach chaosu zwykł żądać lud stosów, F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
A iskra a b h c cis d dis e f fis g gis
Mądrości odmieni być może bieg losu. a E a b F b h Fis h c G c cis Gis cis d A d dis B dis e H e f C f fis Cis fis g D g gis Dis gis
Idę więc do nich i mówię, że czas a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Jest zawsze przejściowy, a chaos jest w was! d6 a E dis6 b F e6 h Fis f6 c G fis6 cis Gis g6 d A gis6 dis B a6 e H b6 f C h6 fis Cis c6 g D cis6 gis Dis
I za to sądzili – i za to spalili. F d6 Fis dis6 G e6 Gis f6 A fis6 B g6 H gis6 C a6 Cis b6 D h6 Dis c6 E cis6
Stos zgasł… a (E) b (F) h (Fis) c (G) cis (Gis) d (A) dis (B) e (H) f (C) fis (Cis) g (D) gis (Dis)
Dokładnie w od zawsze pisanej mi chwili. a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Dokładnie w od zawsze pisanej mi chwili. a F b Fis h G c Gis cis A d B dis H e C f Cis fis D g Dis gis E
Dokładnie w od zawsze pisanej mi chwili. a F (a) b Fis (b) h G (h) c Gis (c) cis A (cis) d B (d) dis H (dis) e C (e) f Cis (f) fis D (fis) g Dis (g) gis E (gis)

Dodane 18.08.2015 przez jakubkwa

Nagranie

Faust

Utwór inspirowany jest grafiką holenderskiego, barokowego malarza Rembrandta van Rijn pt. "Faust", znaną też pod tytułem: "Uczony w swojej pracowni". Akwaforta powstała w 1652 roku.

Enigmatyczne dzieło przedstawia uczonego w podeszłym wieku, zapatrzonego w świetlisty dysk, który pojawił się na okiennicy jego pracowni. W dziwnym zjawisku można dostrzec tarczę z literami, a także dłoń, która wskazuje na lustro. Portrety naukowców były częstym motywem XVII-wiecznego holenderskiego malarstwa. Grafika Rembrandta stała się m. in. inspiracją dla obrazu Vermeera "Astronom".

Symbolika "Fausta" od ponad 350 lat wzbudza liczne kontrowersje i dyskusje. Część badaczy wskazuje na to, że scena jest alegorią wiary - nieczytelne anagramy mają przypominać alchemikowi, że wiedza ludzka jest ograniczona, a o jasności i doskonałości boskiej mądrości, ma świadczyć zapisany na dysku skrót "INRI" - pierwotnie umieszczony przez Piłata na krzyżu Chrystusa, oznaczający po łacinie: Jezus Nazarejczyk Król Żydów.

Inni badacze skojarzyli bohatera dzieła z postacią historyczną -
Johannem Georgem Faustem - żyjącym na przełomie XVI i XVII wieku magiem i astrologiem, który według legendy sprzedał duszę diabłu. Teorię sugerującą, że malarz inspirował się postacią średniowiecznego alchemika przy tworzeniu swej grafiki potwierdza fakt, iż holenderska wersja sztuki "Faust" Christophera Marlowe’a była wystawiana ok. 1650 roku w Amsterdamie i wydaje się bardzo przekonywujące, że Rembrandt mógł zainspirować się tym przedstawieniem. Powiązanie nienazwanej przez autora grafiki z postacią legendarnego doktora przypieczętowało umieszczenie akwaforty na karcie tytułowej fragmentu wydanego w 1790 roku, "Fausta" Goethego.


Dodane 01.05.2019 przez Pan_Kmicic4

Nuty

comments powered by Disqus